Het piept en het kraakt
De Oekraïense oorlogsmachine piept en kraakt. En hetzelfde geldt voor onze media en hun oorlogsverslaggeving.
Enkele maanden geleden verscheen uit het niets het bericht dat Moskou inmiddels 1 miljoen manschappen zou hebben verloren1. Niemand wist waar president Trump die hyperbole cijfers vandaan haalde. Onze media stelden zich er geen vragen bij en versterkten en verspreidden het gerucht. Steevast werden de Oekraïense verliezen slechts terloops vermeld als zouden die beduidend lager zijn. Geen van beide beweringen werden al die tijd ondersteund door analisten of militaire observatoren.
Westerse analisten, wapeninspecteurs op rust en oud-militairen die het conflict wél begrijpen en wél toegang hebben tot de cijfers, die beweerden steevast het tegendeel. Namelijk, dat de Russische verliezen wel degelijk fors oplopen, tot wel 150.000 à 200.000 manschappen gesneuveld en invalide voor het leven. En dat de Oekraïense verliezen een veelvoud daarvan bedragen en zijn opgelopen tot 1.200.000 waarvan de helft gesneuveld of vermist. Cijfers die overigens wel worden ondersteund door ‘intelligence briefs’ en door de realiteit op het slagveld.
“Every week, there are over 10,000 killed or wounded on all sides in Ukraine.
Over one million casualties since February 2022,"
- Mark Rutte, Carnegie Europe event, 12 december 2024
Moskou is weken geleden gestart met een ongezien luchtoffensief van ballistische raketten, hypersonische missiles, drones en glijdende bommen. Ditmaal niet op de contactlijn of het front, maar op essentiële militaire infrastructuren en op de bestuurlijke zenuwcentra in en rond Kiev. Tegelijk is het duidelijk hoe het Kiev en NATO aan iedere interceptie en luchtafweer ontbreekt om de Russische aanvalsgolven te onderscheppen.
Gisteren verscheen in onze main stream media het alarmerende bericht waarin de onstuitbare productiecapaciteit2 van Russische drones werd gemeld. Vandaag komt DeMorgen met een bericht over de jong-bejaarden3 waarop het Oekraïense leger zich nu beroept om de gelederen te versterken. Het ondersteunt de bewering van weleer, van november vorig jaar... toen betrouwbare analisten opmerkten dat de gemiddelde leeftijd in het Oekraïense leger was opgelopen tot 43 jaar4. Met steeds meer jonge Oekraïense jonge mannen die ofwel de dienstplicht ontvluchten ofwel sneuvelen, is dit kengetal alleen maar verder gestegen. Destijds geen woord daarover. Vandaag in DeMorgen.
Bij aanvang - in 2022 en 2023, ontbrak het Kiev aan artilleriestukken en munitie. In de beginfase van het conflict vuurde Moskou 10 salvo’s op Oekraïense stellingen voor iedere spaarzame artilleriesalvo waarmee Kiev de Russische barrages beantwoordde. Na het gebrek aan artillerie dook het tekort aan tanks en pantserwagens op. Een jaar later verschoof de focus dan weer naar gevechtsvliegtuigen. Tot voor kort kregen plots luchtafweer en drones alle aandacht. En vandaag, na 40 maanden van misleiding en zinledig sneuvelen, meldt onze pers een nijpend tekort aan manschappen. NATO leverde alle beschikbare artilleriestukken en munitie, het leverde al haar tanks en pantserwagens en een jaar geleden werden alle oude F-16’s overgebracht naar Oekraïense luchtmachtbasissen. Inmiddels zijn Europese wapenbedrijven gestart met de productie van luchtdrones. Maar vandaag, na 41 maanden van oorlogsgeweld, zit Oekraïne zonder manschappen, zonder kanonnenvlees. De vraag is dan of NATO na het sturen van al haar kanonnen, munitie, tanks, vliegtuigen en drones nu overgaat tot het sturen van onze jongens.
Zijn we op een keerpunt aanbeland? Onze main stream media bejubelt niet langer de kleren van de keizer, maar ziet zich steeds meer genoodzaakt om op spaarzame wijze waarheid en realiteitszin te injecteren in het potsierlijk oorlogsnarratief van de voorbije 41 maanden. Hopelijk mag dit leiden tot een nieuwe realiteit waarmee het sneuvelen nu stopt. Hoe? Door een onvoorwaardelijke overgave waarmee rompstaat Oekraïne een neutrale bufferstaat en een militair niemandsland wordt tussen NATO en Rusland.
Dit kan twee kanten opgaan. Ofwel tekent Kiev een onvoorwaardelijke overgave ofwel gaat Europa all-in en stuurt het miljoenen jonge infanteristen voor een grondoorlog. Duitsland is van plan om vanaf 2028 alle jongens van 18 jaar aan een geschiktheidstest voor de militaire dienst te onderwerpen5. In Finland wordt heel de samenleving klaargestoomd voor oorlog met Rusland.6 In Zweden werd de dienstplicht weer ingevoerd7. In België werd de dienstplicht nooit afgeschaft. Alleen opgeschort en dus stuurt minister van de defensie Theo Franken een brief naar alle 18-jarigen met een uitnodiging tot vrijwillige legerdienst8.
Dit alles doet vermoeden dat een onvoorwaardelijke Oekraïense overgave voorlopig niet wordt overwogen en onze oorlogskabinetten naarstig werken aan de verlenging en uitbreiding van dit lucratieve conflict. Na jaren van opgeklopte en synthetische angst voor ongrijpbare fenomenen als Al Qaeda, klimaatverandering en virussen is het nu tijd voor een antropomorf vijandsbeeld. Echt zorgen hoeven we ons niet te maken. Het verleden heeft ons geleerd dat alle noodmaatregelen slechts tijdelijk zijn.
Abonnees kunnen reageren in de comments. Vindt u deze publicatie de moeite waard, deel deze dan gerust, re-stack of like.
disclaimer : deze publicatie is geen financieel advies. De informatie die hier wordt gedeeld, mag niet worden gebruikt als basis voor beleggingsbeslissingen.
https://www.hln.be/buitenland/rusland-heeft-kaap-overschreden-van-1-miljoen-militaire-slachtoffers-waaronder-250-000-doden~a575b940/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
https://www.standaard.be/buitenland/we-bereiken-stilaan-het-punt-waarop-de-russen-ruim-1.000-drones-per-dag-kunnen-lanceren/80526828.html
https://www.demorgen.be/nieuws/onze-loopgraven-zijn-leeg-oekraiense-leger-zoekt-manschappen-bij-zestigplussers~b00d169f/?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwY2xjawL3_qdleHRuA2FlbQIxMQBicmlkETBidFI4cWdmZWd2eWVNVmdPAR4MP6JKqwLVoFTyI4IC0iMCXo-ZogrylBzsw87s1UYr3w-8RcB1SJWxpOKlHw_aem_U37Rc6oZHKsLiZpIy8BR5A#Echobox=1753939369
https://time.com/6329188/ukraine-volodymyr-zelensky-interview/
https://www.nieuwsblad.be/nieuws/duitsland-plant-geschiktheidstest-voor-militaire-dienst-bij-18-jarige-jongens/79820525.html
https://www.tijd.be/politiek-economie/europa/algemeen/hoe-finland-de-maatschappij-klaarstoomt-voor-een-oorlog/10540755.html
https://www.hln.be/buitenland/zweden-voert-dienstplicht-opnieuw-in-als-reactie-op-russisch-spierballengerol~a9e68b3c/
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/02/22/vrijwillige-legerdienst-alle-18-jarigen/


Ik ben blij dat er terug een artikel was van Joachim. Ik heb ernaar uitgekeken.
Weer een artikel dat je doet nadenken. Spreken over honderdduizenden doden, ik denk dat wij ons dat niet kunnen voorstellen wat dit betekent. Dat worden abstracte cijfers. Maar elke persoon die sneuvelt is een zoon, vader liefhebbende echtgenoot, moeder (politiek correct zijn), ...
Doordat we steeds wapens zijn blijven leveren zijn we medeschuldig.
In tegenstelling met het einde van dit artikel ben ik toch verontrust. Ik ben niet zozeer verontrust voor de Russen als vijand en het gecreëerde vijandigsbeeld, maar dat we ook zelf soldaten gaan leveren.
Ik ben ook bezorgd voor de waanzinnige manier waarop we begonnen zijn ons te bewapenen. Wij zijn volop bezig om onze vijanden te creëren.